Versie 2.1
Laatste wijziging: 01-08-2018

PDF download: Privacy Policy

J & P InternetMedia V.O.F.
Masculum.nl
Goedewerf 31
1357 AN Almere Haven
Telefoon: +31 (0)85 00 20 103
Whatsapp: +31 (0)6 121 109 45
info@masculum.nl / klantenservice@masculum.nl

Wie is er verantwoordelijk voor het verwerken van mijn persoonsgegevens?

J & P InternetMedia V.O.F. / Masculum.nl, gevestigd te Goedewerf 31, 1357 AN Almere Haven, is verantwoordelijk voor het verwerken van je persoonsgegevens zoals beschreven in deze privacy-policy.


Wanneer is deze privacy-policy van toepassing?

Deze privacy-policy is van toepassing op alle persoonsgegevens die Masculum.nl verwerkt van (website)bezoekers, klanten, maar ook zakelijke contactpersonen, of te wel iedereen die weleens contact heeft gehad met masculum.nl. Onder masculum.nl verstaan we mede de onderstaande webdomeinen:

* Hiermee worden alle eventuele “subdomeinen” aangeduid als bijvoorbeeld; www, blog, aanbieding, nieuwsbrief.

Wat zijn persoonsgegevens?

Persoonsgegevens zijn alle gegevens die herleidbaar zijn tot jou persoonlijk. Hierbij moet je  denken aan gegevens als: je naam, adresgegevens, telefoonnummer, profielen op socialemedia en e-mailadres. Ook gegevens als je IP adres of je aangemaakte Masculum account, je bestelgeschiedenis en ook je surfgedrag op onze website vallen hieronder.


Van wie verwerken wij de persoonsgegevens, en hoe komen wij aan deze gegevens?

Van iedereen die zowel direct als indirect contact heeft of heeft gehad met masculum.nl, als klanten, en (zakelijke)contactpersonen.


Deze gegevens ontvangen en verzamelen wij rechtstreeks via jou, zodra je onze website(s) bezoekt, een masculum account aanmaakt, webformulieren invult, e-mail stuurt, of contact zoekt met de klantenservice.


In uiterst zeldzame gevallen ontvangen wij mogelijk jouw persoonsgegeven via een ander. Bijvoorbeeld wanneer iemand rechtstreeks een cadeau/bestelling naar jou laat verzenden.


Welke persoonsgegevens verwerken wij van jou, en hoe lang bewaren wij deze?

Persoonsgegevens voor het verwerken van je bestellingen

Als jij producten bij ons bestelt, hebben wij natuurlijk bepaalde gegevens van jou nodig om deze te kunnen bezorgen en je op de hoogte te kunnen houden over de status van je bestelling. Voor het retourneren hebben wij deze gegevens ook nodig.


Wij verzamelen de volgende persoonsgegeven hiervoor: Je naam, aanhef, e-mailadres, (bezorg)adres, betaalgegevens, telefoonnummer.


Deze gegevens zijn nodig om de overeenkomst (jouw bestelling) die je met ons bent aangegaan te kunnen uitvoeren. Op grond van de wet zijn wij verplicht de gegevens die gerelateerd zijn aan je bestelling voor een termijn van 7 jaar te bewaren.


Gegevens in jouw Masculum account

In het door jouw aangemaakte account bewaren wij de volgende gegevens: Je naam, aanhef, (bezorg)adres(sen), telefoonnummer, e-mailadres, geboortedatum (indien je die hebt opgegeven), betaalgegevens, cadeaukaarten, cadeaubonnen en spaarpunten.

Naast de eerder genoemde gegevens bewaren we ook je bestelgeschiedenis, bezorgopties, verlanglijst(jes), nieuwsbrief aanmelding en retouraanvragen.

De gegevens in jouw account bewaren wij zolang je een actieve klant bij ons bent. Na 7 jaar niet meer ingelogd te zijn geweest op je account verwijderen wij al jouw gegevens. Uiteraard kan je op elk gewenst moment een verzoek doen om gegevens uit je account te laten verwijderen. Je kan dit doen door contact met ons op te nemen. Ook kun je zelf deze gegevens wijzigen, verwijderen, downloaden of opvragen via de “Mijn GDPR/AVG Opties”  in je account.

Gegevens die wij verzamelen tijdens jouw contact met de klantenservice

Dagelijks kun je de klantenservice bereiken van 10.00 – 22.00 uur. Je kunt ons bereiken door te bellen, een Whatsapp berichtje te sturen of te e-mailen. 

Deze gegevens worden als aantekeningen opgeslagen bij de betreffende bestelling, en in je account. De aantekeningen bewaren wij zolang je actief klant bij ons bent. Zo kunnen wij je een volgende keer sneller helpen en beter service verlenen.

Telefoongesprekken worden niet opgenomen, wel worden er aantekeningen gemaakt over het gesprek in je account of bij de betreffende bestelling. 

Whatsapp berichten worden door ons maximaal 6 maanden bewaard.

E-mail conversaties worden maximaal voor een periode van 7 jaar bewaard.

Gegevens die wij verzamelen voor een optimale winkelbeleving 

Om te zorgen dat onze website goed werkt, en jij optimaal kunt shoppen verzamelen wij de volgende gegevens bij een bezoek aan masculum.nl: Je IP-adres, informatie over de webbrowser, taalinstellingen, het besturingssysteem van het apparaat waarmee je onze website bezoekt, de geschatte plaats(naam) en het land vanuit waar je ons bezoekt. Deze gegevens verzamelen wij met behulp van Google Analytics, echter worden deze gegevens zoals de Autoriteit Persoonsgegevens aangeeft en wettelijk verplicht is geanonimiseerd. De laatste reek van jouw IP-adres wordt hierbij dan ook door ons verwijderd zodat Google niet ongevraagd jouw gegevens kan verzamelen. 

(Persoons)Gegevens als bijvoorbeeld een IP-adres die wij ontvangen via ons CRM systeem en server worden niet geanonimiseerd. Dit i.v.m. veiligheid en fraude detectie.

Om te zorgen dat masculum.nl zo relevant mogelijk voor jou is, en af te kunnen stemmen op jouw persoonlijke voorkeuren verzamelen wij gegevens over het zoek, klik en koopgedrag op masculum.nl. Het gaat hierbij niet om de kennis over individuele klanten/bezoekers. Deze gegevens bewaren wij in geanonimiseerd in Google Analytics voor een duur van 2 jaar. De gegevens die verzameld worden via onze server en CRM bewaren wij voor een duur van maximaal 7 jaar. 

Verbeteren van de winkelbeleving gebaseerd op algemene informatie, website-bezoekstatistieken en verkoopstatistieken

Wanneer je op Masculum een webpagina,blog artikel of product bekijkt zie je mogelijk andere artikelen die wij aanbevelen. Denk hierbij aan aanbevelingen als; “anderen bekeken ook”, “best verkocht”, “populaire producten”. Deze aanbevelingen zijn gebaseerd op het artikel, categorie of blogpost waar je op dat moment naar kijkt en/of op de verkoopstatistieken.

Aan de hand van verzamelde statistieken weten wij dat de klanten die het artikel dat je bekijkt, ook geïnteresseerd waren in de andere artikelen. Deze aanbevelingen zijn niet persoonlijk; elke klant/websitebezoeker ziet dan ook dezelfde aanbevelingen. Om maar een voorbeeld te geven; als je zoekt naar een specifiek boxershort, ziet iedereen dezelfde vergelijkbare boxershort(s). Of we laten op basis van je zoekopdracht zien wat andere gebruikers zochten. Dit is iets wat je ook terugziet in een “normale” stenen winkel. Zo staan daar de artikelen van het zelfde type, of bijpassende bij elkaar. En weet de verkoper wat populair is onder zijn klanten, en wat ze kochten toen ze met de zelfde vraag in de winkel kwamen.

Personalisatie op basis van jouw aankoopgeschiedenis, zoekopdrachten, surfgeschiedenis en accountgegevens

Zodra je bent ingelogd op je account kunnen wij de winkel voor jou nog persoonlijker maken. Zo kunnen wij aan de hand van je vorige aankopen en interesses goede aanbevelingen doen.

Door te kijken naar wat je eerder bij ons gekocht of gezocht hebt, wat er op je verlanglijst staat en welke producten je hebt bekeken in onze winkel kunnen wij jou aanbevelingen doen. Deze gegevens verzamelen wij op basis van cookies en je IP-adres en worden niet langer dan 2 jaar door ons gebruikt. 

Deze gegevens zullen niet door ons worden gebruikt om jou andere prijzen te tonen dan wij tonen aan andere websitebezoekers/klanten. Bezoek je op een later tijdstip het zelfde product, dan is het mogelijk dat de prijs hiervan door ons is aangepast omdat wij bijvoorbeeld een sale hebben, de inkoopsprijs is verhoogd. 

Klanten met een geregistreerd account krijgen in de toekomst mogelijk extra voordeel. Denk hierbij aan het sparen van spaarpunten welk in te wisselen zijn voor korting of producten. Maar ook combinatie deals of kortingen op producten die alleen voor hen gelden.

Zelf ingestelde voorkeuren

Op diverse webwinkel pagina’s kun je zelf voorkeuren aangeven. Je kan bijvoorbeeld aangeven op de hoogte gehouden te worden over de beschikbaarheid van een product, artikel(en) op je verlanglijst zetten, of een product te reserveren voor deze beschikbaar is. Deze voorkeuren zijn geheel vrijwillig en zijn op elk moment uit te zetten. Zo kun je gemakkelijk zelf je verlanglijst aanpassen of verwijderen. Wil je van de reserveringslijst af, of wil toch je geen bericht ontvangen als het product weer voorraad is, stuur dan een bericht naar de klantenservice en je wordt van de lijst gehaald.

Marketing Gegevens

Gepersonaliseerde e-mails

Regelmatig hebben wij aanbiedingen, nieuwtjes en speciale acties die we met je willen delen. Deze delen we graag via de e-mail. Als je bij ons één of meerdere bestellingen hebt geplaatst en/of een account hebt aan gemaakt, sturen we je informatie, suggesties, en reviewverzoeken over onze artikelen en diensten op basis van jouw aankopen.

Als je hebt aangegeven de nieuwsbrief te willen ontvangen, kunnen wij jou ook andere informatie e-mailen als bijvoorbeeld; winacties, persoonlijke aanbevelingen, informatie, blog updates en (dag)aanbiedingen. De persoonlijke aanbevelingen baseren wij op je aankoop- en bezoekgeschiedenis van maximaal 2 jaar geleden. Op deze manier kunnen wij de inhoud van de mail interessanter en relevant voor je maken. Uiteraard kun je je op elk gewenst moment direct afmelden voor de nieuwsbrief. Je kan dit doen in je account, via een optie in de nieuwsbrief zelf of door contact op te nemen met de klantenservice.

Advertenties

Wij kunnen je advertenties tonen op masculum.nl en op andere websites als Google. Deze advertenties zijn echter generiek en het zelfde voor al onze bezoekers. Deze advertenties zijn dan ook niet gebaseerd op basis van bezoek of koopgedrag. Alle advertenties op masculum.nl zijn dan ook voor iedereen gelijk. Advertenties die je van ons tegenkomt op Google zijn gebaseerd op de zoekopdracht.

Gegevens uit klantonderzoeken

Om de dienstverlening te optimaliseren en nog beter aan te laten sluiten op de wens van onze klanten, kunnen we je gegevens gebruiken om je uit te nodigen voor een onderzoek. Deze uitnodigingen versturen wij per e-mail, per bericht in je account of telefoonnummer. Uiteraard is dit geheel vrijblijvend. Je helpt ons op deze manier de webwinkel te verbeteren.

De deelname aan een markt- of klantonderzoek is op vrijwillige basis. Jij beslist dan ook geheel zelf of je mee doet aan het onderzoek of niet. Alle naar jou herleidbare persoonsgegeven worden verwijderd zodra het onderzoek is afgerond. De bevindingen zullen dan ook geanonimiseerd worden verwerkt in een verslag.

Persoonsgegevens uit klantonderzoek(en)

Wij zijn gek op reviews! En onze bezoekers ook. Reviews helpen je te vinden wat je zoekt en geven een beeld hoe anderen het product ervaren.

Als je een review op onze website schrijft kun je er zelf voor kiezen je echte naam te gebruiken of een alias. Het is mogelijk dat wij contact met je opnemen over je review.

De reviews worden alleen door ons geplaatst met jouw toestemming. Omdat product-reviews lang en zeer waardevol zijn voor onze klanten, bewaren wij deze tot jij ons vraagt de review te verwijderen. Je kunt hiervoor een verzoek indienen bij onze klantenservice.

Persoonsgegevens voor prijsvragen en (win)acties

Als je meedoet aan een prijsvraag of (win)actie, vragen wij jou een aantal gegevens zoals je naam, adres en/of e-mailadres. Deze persoonsgegevens hebben wij van je nodig om de (win)actie te kunnen uitvoeren, contact hierover op te nemen en de winnaar(s) bekend te maken.

Deze persoonsgegevens verzamelen wij met jouw toestemming. Bij elke actie vindt je de voorwaarden van de (win)actie of prijsvraag. In deze voorwaarden kun je terugvinden waarvoor wij jouw persoonsgegevens zullen gebruiken, en hoe lang wij jouw gegevens bewaren.

Persoonsgegevens om fraude tegen te gaan

Wij gebruiken persoonsgegevens als; IP-adressen, zoek-, surfgedrag en bestelgeschiedenis om ongeautoriseerde toegang en fraude te onderzoeken, te voorkomen en tegen te gaan. 

Met wie delen wij jouw persoonsgegevens?

Logistieke en distributiepartners

Om jouw bestelling te kunnen uitvoeren, werken wij samen met een aantal distributiepartners. Deze partij(en) ontvangen jouw ordernummer, naam, (bezorg)adres, bestelde producten en klantnummer. Deze gegevens hebben zijn nodig om jouw bestelling te kunnen verzamelen, inpakken en verzenden naar het juiste adres.

Ook werken wij met verschillende logistieke partners, je moet hierbij denken aan PostNL, BPost, DHL en FedEx. Zij ontvangen van ons jouw naam en bezorgadres. Deze informatie is nodig om jouw pakket te kunnen laten bezorgen op het door jouw gewenste adres. De bestelling wordt uiteraard verpakt in een blanco doos. 

Paymentproviders 

Om de transactie/betaling van je bestelling te kunnen uitvoeren werken wij samen met een aantal paymentproviders. Een hiervan is Mollie B.V. dit is een erkend bedrijf dat betalingen verzorgt voor bedrijven. Mollie vraagt van jou alleen de benodigde gegevens om de betaling te kunnen uitvoeren. Omdat je zelf de opdracht voor de transactie aan Mollie geeft in het betaalscherm zijn zij vanaf dat moment de gegevensverantwoordelijke van jouw opgegeven persoonsgegevens. Deze gegevens mogen zij alleen gebruiken om de overeenkomst/transactie te kunnen uitvoeren. Voor vragen over welke persoonsgegevens zij van jou hebben, het opvragen en porteren hiervan verwijzen wij je dan ook door naar Mollie zelf. Op je bankafschrift vindt je de betaling terug onder Stg Mollie Payments of Mollie.

Mollie verzorgt enkel en alleen de betaling. Voor vragen over je bestelling, bezorging of de transactie kun je uiteraard gewoon terecht bij onze eigen masculum klantenservice.

Andere externe dienstverleners

Voor verschillende doeleinden schakelen wij ook andere externe dienstverleners in om ons te ondersteunen. In sommige gevallen hebben zijn daar ook persoonsgegevens voor nodig, of hebben zij toegang tot de persoonsgegevens om hun dienst aan ons te kunnen uitvoeren. Wij delen en geven alleen toegang tot de persoonsgegevens die strict noodzakelijk zijn voor opdracht die de externe dienstverlener voor ons uitvoert. Jouw gegevens zullen wij in geen enkel geval verkopen aan deze dienstverleners of andere derde partijen. Met alle externe dienstverleners sluiten wij een overeenkomst af waarin staat wat zijn met de gegevens mogen doen.

De volgende type werkzaamheden worden (deels) door externe dienstverleners uitgevoerd:

    • Ondersteuning bij leveren van onze digitale diensten zoals de hosting, onderhoud en ondersteuning van onze websites en de software;
    • Ondersteunen bij onze klantenservice;
    • Ondersteunen bij onze advertentiecampagnes en marketingcampagnes;
    • Ondersteunen bij het doen van klantonderzoek
    • Ondersteunen bij het verkrijgen van ratings en reviews;
    • Het leveren van financiële diensten, zoals betaaldiensten, paymentproviders, incassobureaus en kredietinformatiebureaus.

De overheid

In een aantal situaties word er van ons gevraagd persoonsgegevens door te geven aan de overheid. Dit kan zich bijvoorbeeld voordoen als een overheidsinstelling deze gegevens nodig heeft voor de uitvoering van hun taak, zoals bijvoorbeeld de Belastingdienst. Ook kan Politie of Justitie bepaalde gegevens nodig hebben in het geval van bijvoorbeeld misbruik of fraude. Tevens kunnen bepaalde toezichthouders toegang tot persoonsgegevens krijgen in kader van een onderzoek. Uiteraard zullen wij alleen persoonsgegevens met de overheid delen als dit wettelijk verplicht en toegestaan is.

Waar worden jouw persoonsgegevens opgeslagen?

Jouw (persoons)gegevens worden door ons binnen de Europese Economische Ruimte ("EER") opgeslagen. Het kan echter voorkomen dat bepaalde gegevens die we verzamelen, worden doorgegeven aan, of opgeslagen buiten de EER. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als een van onze externe dienstverleners daar gevestigd is. Indien hier sprake van is zorgen wij dat dit op een veilige en rechtmatige manier gebeurt. Wij zullen ons in zo’n geval houden aan de strenge Europese en Nederlandse GDPR/AVG wetgeving.

Hoe worden jouw gegevens beveiligd?

Masculum.nl neemt diverse maatregelen om jouw persoonsgegevens te beveiligen. Door een strenge toegangscontrole zorgen wij dat jouw gegevens alleen toegankelijk zijn voor de medewerkers waarvoor het noodzakelijk is dat zij toegang hebben tot jouw persoonsgegevens. Ook voeren wij regelmatig tests en updates uit aan onze systemen en software. Heb je het gevoel dat er niet zorgvuldig met jouw gegevens wordt omgegaan? Laat het ons dan weten via de klantenservice.

Persoonsgegevens van kinderen

Onze dienstverlening is niet gericht op kinderen. Gebruik van onze dienst(en) is dan ook alleen toegestaan aan personen van 18 jaar of ouder. 

Welke rechten kun jij uitoefenen met betrekking tot jouw (persoons)gegevens?

Recht op informatie

Jij hebt ten alle tijden recht op een heldere, transparante en begrijpelijke uitleg over hoe wij (Masculum.nl) met jouw persoonsgegevens omgaan en welke rechten jij in dat verband kan uitoefenen. In deze privacy-policy hebben wij daarom uitgebreid toegelicht welke persoonsgegevens wij van jou verzamelen en hoe wij daarmee omgaan.

Recht op inzage

Ten alle tijde heb jij het recht om inzage te vragen in de gegevens die wij over jou beschikbaar hebben. Het verzoek tot inzage kun je doen in je account. Of als je die niet hebt via de AVG Privacy instellingen pagina welk je kunt vinden in de footer van de website. Je ontvangt dan een duidelijk overzicht met de gegevens die wij van je hebben. Aanvragen verwerken wij uiterlijk binnen 30 dagen.

Recht op correctie

Jij hebt het recht om ten alle tijden jouw persoonsgegeven te (laten) corrigeren als deze onjuist of verouderd zijn of ter aanvulling op de gegevens. Dit kun je zelf doen via je eigen account of door contact op te nemen met de klantenservice. 

Recht om bezwaar te maken

Jij hebt het recht bezwaar te maken op het gebruik van jouw persoonsgegevens voor (direct)marketing. Je kan bijvoorbeeld aan ons vragen jouw gegevens niet langer te gebruiken voor gepersonaliseerde aanbevelingen en/of aanbiedingen. Daarnaast geld dit recht ook voor al je andere (persoons)gegevens die we van je gebruiken op basis van ons gerechtvaardigd belang. Uitgezonderd zijn de (persoons)gegevens die wij in verband met de wettelijke verplichting(en) dienen te bewaren, zoals de factuur en betaalgegevens voor een duur van 7 jaar voor de Nederlandse belastingdienst. Het recht op bezwaar kun je uitoefenen via je account of door contact met onze klantenservice op te nemen.

Recht op dataportabiliteit

Jij hebt ten alle tijden het recht om (persoons)gegevens die jij aan ons hebt gegeven betreffende de overeenkomst die je met ons bent aangegaan te ontvangen in een voor een machine leesbaar formaat. Je kan hierdoor jouw gegevens bewaren in een database van jezelf of een andere partij. De gegevens die onder dit recht vallen zijn; Jouw naam, adres, woonplaatsgegevens en de bestelgeschiedenis. Je kunt deze gegevens downloaden als .csv bestand via je account. Heb je geen account dan kun je deze gegevens opvragen via de AVG Privacy Instellingen pagina. Deze is te vinden via de footer op de website. Kom je er niet uit dan kun je uiteraard contact op nemen met onze klantenservice. 

Recht op beperking van de verwerking

Jij hebt ten alle tijden het recht om beperking van de verwerking van jouw (persoons)gegevens te verzoeken. Indien je hier gebruik van maakt mogen wij jouw gegevens bewaren maar niet gebruiken. Dit recht ontstaat o.a. bijvoorbeeld in het geval jij de juistheid van de gegevens betwist, of wanneer de gegevens niet meer nodig zijn voor de doelen van de verwerking, maar waarbij de betrokkene ze nodig heeft voor de instelling, uitoefening of verdediging van een rechtsvordering. Als je van mening bent dat hier sprake van is, kun je contact opnemen met onze klantenservice.

Recht om vergeten te worden/verzoek om je account te verwijderen

Je hebt ten alle tijden het recht ons te verzoeken om alle (persoons)gegevens die wij van jou hebben te verwijderen. Indien jij hiervoor een verzoek indient, zullen wij de gegevens die tot jou herleidbaar zijn verwijderen behalve de (persoons)gegevens die wij op basis van de wet mogen of moeten bewaren. Indien je gebruik willen maken van dit recht, kun je dit zelf via je account regelen. Je account zal hierna logischerwijs dan ook niet meer toegankelijk en verwijderd zijn. Indien je geen account hebt, kun je een verzoek indienen via de AVG Privacy Instellingen pagina. De link naar deze pagina is te vinden in de footer van de website. Uiteraard kun je ook contact opnemen met onze klantenservice.

Recht om een klacht in te dienen

Jij hebt het recht om een klacht in te dienen over de manier waarop wij met jouw (persoons)gegevens omgaan. Uiteraard lossen wij een klacht het liefst zelf met je op. Neem hiervoor dan contact op met onze klantenservice. Tevens heb je het recht om je met jouw klacht te wenden tot de Autoriteit Persoonsgegevens. 

Heb je nog vragen?

Heb je na het lezen van deze privacy-policy nog vragen over de wijze waarop masculum.nl met jouw (persoons)gegevens omgaat? Neem dan gerust contact op met de klantenservice. Wij zitten dagelijks klaar voor al jouw vragen.